Corona Virus – Informatie en beleid

Wij begrijpen dat u veel vragen heeft. Hieronder vindt u veel informatie over uw boeking en hoe wij met uw boeking omgaan in deze moeilijke situatie.
Door het wereldwijde karakter van de uitbraak van het Coronavirus zijn onvoorziene veranderingen in de regelgeving op het gebied van internationale reizen van kracht geworden.

Wij houden ons aan de voorschriften van de Duitse overheidsinstellingen, gezondheidsinstanties en DTV.

Reizigers uit Nederland, met uitzondering van de provincie Zeeland, dienen bij binnenkomst in Duitsland een negatieve coronatest te tonen. Deze mag niet ouder zijn dan 48 uur.
Voor een test ter plaatse kunt u kijken op de website van het Duitse gesundheidsambt.

U vindt op deze pagina informatie over:

  1. Uw boeking
  2. Uw slotbetaling
  3. Nieuwe boekingen
  4. Informatie over het voucher
  5. Corona regels in Rijnland-Palts

1 Uw boeking

Onze vakantiehuis in Schutzbach is gewoon geopend. Uw boeking blijft staan, uw reis kan gewoon doorgaan.

Verblijft u met een groep tot 10 personen óf met 2 gezinnen is er geen enkele beperking.
Wanneer u met een grotere groep bent geldt dat er “zittend” geen enkele beperking is. “Bewegend” moet u een mondkapje dragen (Stand 21 augustus)

Reist u vanuit een risicogebied? Lees dan punt 5 Corona regels in Rijnland-Palts

2 Uw slotbetaling:

Ons huis is gewoon geopend
Onze vakantiehuis in Schutzbach is gewoon geopend. Uw boeking blijft staan, uw reis kan gewoon doorgaan.

U bent onzeker en heeft besloten toch niet te gaan:

Hoewel het huis normaal voor u beschikbaar is heeft u toch besloten niet te gaan:

  • Wij verzoeken u ons per mail van uw annulering op de hoogte te stellen.
  • U ontvangt een annuleringsbevestiging conform de algemene voorwaarden.
  • U heeft bij deze keuze geen recht op terugbetaling van de aanbetaling.

3 Nieuwe boekingen, na 21 maart.

Hopelijk verbetert de huidige situatie snel. Als u graag een boeking wilt maken voor de toekomst, begrijpen we dat u misschien de flexibiliteit zoekt om uw boeking te kunnen wijzigen of verder te kunnen verplaatsen als de situatie nog niet verbeterd is tegen die tijd.

Voor iedere boeking die gemaakt wordt is van toepassing dat u deze gratis kunt verplaatsen zolang de periode met de speciale maatregelen mbt het Corona-Virus in Duitsland van toepassing zijn.

Dit geeft u de flexibiliteit om uw verblijf om te boeken, u kunt uw verblijf opnieuw inplannen in 2020 of 2021.
Dit geldt voor alle boekingen met een aankomstdatum in 2020 die in de komende periode worden gemaakt.

4 Informatie over het voucher

Mogelijk heeft u een voucher mbt een verblijf wat niet kon plaatsvinden
Het voucher kan gebruikt worden om een nieuwe vakantie te boeken volgens onderstaande voorwaarden.

  • Wat is een voucher? Een voucher is een digitaal tegoed bij ons, waarmee u een nieuwe boeking kunt maken. Dit voucher is geadviseerd door het SGR en DTV.
  • Hoe ontvang ik mijn voucher? Wanneer wij u het voucher hebben beloofd sturen wij u dit per e-mail. Controleer alstublieft uw ‘ongewenste e-mail’-box mocht u deze nog niet ontvangen hebben.
  • Wat is het bedrag van het voucher? Het bedrag van het voucher is het totale bedrag dat reeds is betaald voor uw huidige boeking inclusief bijkomende kosten en borg,
  • Ik wil geen voucher, kan ik in plaats daarvan mijn geld terugkrijgen? Het is niet mogelijk om in plaats van het voucher een terugbetaling te krijgen.
  • Waarom gebruikt jullie vouchers? We beseffen dat we – onder normale omstandigheden – in geval van een annulering door ons het reeds betaalde bedrag zouden moeten terugbetalen. De huidige situatie is echter zo uitzonderlijk dat we van mening zijn dat het gerechtvaardigd is om een uitzondering te maken. Wij worden hierin gesteund door het SGR, ANVR en DTV. In feite staat deze procedure gelijk aan de mogelijkheid om kosteloos om te boeken, zoals momenteel door verschillende luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties wordt gedaan. Wij rekenen op uw begrip.
  • Mag er een vervaldatum op dit voucher staan? Ja, het is toegestaan om een vervaldatum op dit voucher te vermelden. Onze Voucher is echter onbeperkt geldig én ook inwisselbaar voor ons huis in het Westerwald.
  • Is dit voucher overdraagbaar naar een ander persoon? Helaas kan dit voucher alleen gebruikt worden door de hoofdboeker, omdat dit voucher is gekoppeld aan de hoofdboeker.
  • Wat is de vervaldatum van dit voucher? Voor de exacte vervaldatum verwijzen we je graag naar het voucher dat je van ons ontvangt. Controleer alstublieft uw ‘ongewenste e-mail’-box mocht u deze nog niet ontvangen hebben.
  • Wat als de nieuw geboekte periode goedkoper is dan het bedrag op mijn voucher? Het bedrag op dit voucher dat niet is gebruikt voor de nieuwe boeking blijft geldig op het voucher voor later gebruik voor de vervaldatum van het voucher.
  • Wat als de nieuw geboekte periode meer kost dan het bedrag op mijn voucher? In het geval dat u een nieuwe boeking heeft gemaakt die meer kost dan het bedrag op uw voucher, zal u gevraagd worden het verschil bij te betalen.
  • Kan ik dit voucher gebruiken voor meerdere boekingen? Ja, het is mogelijk om het voucher voor meerdere boekingen te gebruiken. Houd er rekening mee dat de boeking door de hoofdboeker gemaakt moet worden. Het bedrag op het voucher dat niet gebruikt is voor de nieuwe boeking blijft geldig op het voucher voor later gebruik voor de vervaldatum van het voucher.
  • Wat als ik een nieuwe boeking maak met het voucher en er nog steeds reisbeperkingen gelden? Houd er rekening mee dat als u uw voucher gebruikt, er nog steeds reisbeperkingen kunnen gelden op de door u gekozen aankomstdatum. Zorg ervoor dat u dit controleert, voordat u de boeking maakt. In het geval dat u een nieuwe vakantie heeft geboekt met het voucher, en deze helaas opnieuw moet worden geannuleerd vanwege een gewijzigde reisrestrictie, ontvangt u het betaalde bedrag in de vorm van een nieuw voucher.

We houden al onze boekingen nauwlettend in de gaten. Als reizen naar of van de vakantiebestemming verboden is, zullen wij daarnaar handelen.

5 Corona regels in Rijnland-Palts

Omdat we veel vragen krijgen over hoe gasten en verhuurders zich dienen te gedragen, wanneer gasten uit risicogebieden komen en wat de huidige risicogebieden zijn, hebben we de huidige status van de regelgeving hieronder samengevat.

Regels bij binnenkomst van gasten uit risicogebieden

In principe dienen verhuurders hun gasten die vanuit risicogebieden komen te informeren, dat de geldende inreisbepalingen in Rijnland-Palts moeten worden nageleefd in overeenstemming met de huidige Corona Controleverordening. Rijnland-Palts heeft momenteel besloten quarantaine verplicht te stellen voor alle mensen die vanuit risicogebieden in Duitsland en uit het buitenland binnenkomen. Volgens deze verordening zijn mensen die Rijnland-Palts binnenkomen vanuit een risicogebied verplicht om onmiddellijk na binnenkomst in een 14-daagse quarantaine te gaan. De quarantaineverplichting geldt niet voor personen op doorreis. De quarantaineverplichting geldt niet als mensen uit een risicogebied een medische verklaring kunnen overleggen, die na een coronatest bevestigt dat er geen aanwijzingen zijn voor een infectie. De test mag maximaal 48 uur voor binnenkomst zijn uitgevoerd. De mensen die uit het risicogebied komen, zijn verantwoordelijk voor het naleven van de quarantaineverplichting. Bij overtreding hiervan wordt een boete opgelegd. De gast uit een risicogebied is verplicht om direct na binnenkomst in het land contact op te nemen met de voor hem verantwoordelijke gezondheidsdienst op de vakantiebestemming en te vermelden dat hij uit een risicogebied afkomstig is. Aan deze verplichting moet hij ook voldoen als er een geldige, negatieve coronatest beschikbaar is! In het ideale geval hebben verhuurders de contactgegevens van de verantwoordelijke gezondheidsafdeling klaar.

Heel belangrijk: verhuurders hebben zelf geen recht om gasten te vragen de tests te tonen; gasten zijn hiertoe niet verplicht. Verhuurders hebben ook geen wettelijk recht om gasten op eigen initiatief in quarantaine te plaatsen! Alleen de bevoegde autoriteiten hebben de juridische mogelijkheid om de regels en voorschriften te handhaven.

De momenteel belangrijkste informatie over binnenkomst uit risicogebieden en over de quarantainevoorschriften in Rijnland-Palts vindt u op de volgende websites. Beide pagina’s zijn aan elkaar gelinkt en bevatten tevens links naar de actuele risicogebieden in binnen- en buitenland.

• Informatie over binnenkomst uit risicogebieden: https://corona.rlp.de/de/themen/einreisende-aus-risikogebieten/
• Informatie over de quarantainevoorschriften: https://corona.rlp.de/de/themen/quarantaeneregeln/

Alle informatie en de rechtsgrondslag van de deelstaat Rijnland-Palts over de coronapandemie is hier op internet te vinden: https://corona.rlp.de/de/startseite/ .

De Corona-informatiepagina van het toerismenetwerk Rijnland-Palts bevat ook actuele informatie: https://rlp.tourismusnetzwerk.info/corona/

De Duitse Vereniging voor Toerisme (DTV) geeft informatie over de volgende aspecten:

Annuleringen door gasten uit risicogebieden
Als de gast zijn reis wil annuleren, tegen de achtergrond van de verplichting om in quarantaine te gaan of om alleen met een negatieve coronatest binnen te mogen, moet duidelijk zijn wie in dit geval de kosten zal dragen. De Duitse Vereniging voor Toerisme (DTV) legt uit:

Bij een overheidsmaatregel die op een groep mensen van toepassing is, valt er veel voor te zeggen om dit een geval van verstoring van de bedrijfsuitoefening (art. 313 BGB) door overmacht te noemen. Dit betekent: de contractpartijen moeten trachten een minnelijke schikking te vinden, bv. het uitstel van de boekingsperiode of onderlinge afspraak qua annuleringskosten. Dit dient individueel beoordeeld te worden en geldt met name voor gevallen waarin de boekingsperiode aanstaande is en een medische verklaring of een coronatest niet op tijd kan worden aangeleverd. Als een gast moet annuleren, omdat bijvoorbeeld de reis onder deze voorwaarden voor hem niet mogelijk of onredelijk is en het vakantieverblijf wordt dan opnieuw verhuurd, moet de gastheer met deze inkomsten rekening houden. Betaalde annuleringskosten moeten dan mogelijk geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald.

In principe kan van de gast worden verwacht dat hij een coronatest of een certificaat aanvraagt. Als de test positief blijkt, ligt de preventie ‘in de persoon van de gast’ (zoals bij ziekte of individueel afgesproken quarantaine). Dan is hij volgens § 537 BGB verplicht om de huurprijs minus bespaarde kosten of de annuleringskosten te betalen volgens de huurvoorwaarden. In deze gevallen dient een reisannuleringsverzekering, als deze is afgesloten, te worden aangesproken.

Wat als een gast ziek aankomt of ziek wordt in de accommodatie (symptomen die duiden op een infectie met Covid 19)?
De verhuurder kan van de gast verlangen dat hij vertrekt, aangezien door het voortzetten van het verblijf zijn eigen veiligheid of die van andere gasten in het gedrang kan komen. Voor de veiligheid moet ook de plaatselijke gezondheidsdienst (»tools.rki.de/PLZTool/) worden geraadpleegd.
(Bron: Deutscher Tourismusverband e.V.)

Wat als u uw boeking wilt annuleren?

Op basis van het bovenstaande gaan we ervan uit dat u zich laat testen en dat de boeking normaal door kan gaan.
• Bent u positief getest en wilt u annuleren, dan betaalt u de normale annuleringskosten en kunt u de nota indienen bij uw annuleringsverzekering.
• Als u niet wilt komen, zijn de normale annuleringskosten verschuldigd.
• Als de boekingsperiode nadert en er kan niet op tijd een medische verklaring of coronatest worden verstrekt, komen we u tegemoet met de annuleringskosten. Neem dan aub contact met ons op.

12 Oktober 2020